Pirta Saarenkylä: ”Vastaus asiaan kuin asiaan.”


Pirta Saarenkylän ensimmäinen tilitoimistokokemus oli niin huono, että se vesitti lähes koko yrityksen talouden.

”Palvelu ei ollut luotettavaa eikä se toiminut tämän ajan mukaisesti. Kyllä siitä melkoinen sotku syntyi, kun mikään ei mennyt niin kuin piti.”

Ensimmäinen merkittävä tekijä uuden tilitoimiston valinnassa oli sähköisen järjestelmän käyttö, sillä perinteisestä paperinpyörittelystä oli päästävä eroon. Omatoimisen etsinnän seurauksena löytyi Aldia.

”Tutkimme sähköisiä taloushallinnon ohjelmia ja meille tuli käyttöön Netvisor. Sitä kautta huomasimme, että Tampereella on tilitoimisto Aldia, joka käyttää samaa ohjelmistoa”.

Aldian kanssa toimiessaan Pirta ei ole joutunut pettymään. Hänen on helppo nimetä Aldian toimintoja, jotka ovat helpottaneet hänen perheyrityksensä arjen sujuvuutta, ”Asiantuntevat taloushallinnon palvelut ja ylipäätään niihin liittyvien asioiden konsultointi ja luotettavuus”.

Pirtan perheyrityksessä on toimistopäällikkö, joka osittain vastaa talousasioista, mutta esimerkiksi kirjanpitoon liittyvät toimet hoidetaan Aldiassa. Pirtan mielestä Aldiaan on helppo pirauttaa pikkuasiankin tiimoilta, sillä yritykselle nimetty oma kirjanpitäjä on perillä kaikista yritystä koskevista talousasioista. Viimeisimmäksi Pirta muistelee keskustelleen Aldian asiantuntijan kanssa kesälomalistoista ja -palkkauksista. ”Kysyn lähes joka päivä jotain”, Pirta naurahtaa.

Pirta ei koskaan sano soittavansa tilitoimistoon vaan käyttää kirjanpitäjästään tuttavallisesti etunimeä. Kasvotusten käytäviä tapaamisia pyritään järjestämään noin kerran kahdessa kuussa.

”Arvostan tätä aitoa vuorovaikutusta ja sitä, että työskennellään todella lähekkäin kokoajan. Olemme vähän kuin työkavereita oman kirjanpitäjämme kanssa. Lisäksi hänellä on taustallaan koko Aldian tiimi ja muuta henkilökuntaa, jolta voi kysyä neuvoa, jos ei itse keksi ratkaisua johonkin vaikeaan asiaan.”

Avainsanat: , , , , , , , , , ,

Kategoria: Kokemuksia